Dear Zoo - pomysły na lekcję i materiały vol. 1





Pracuję w szkole w klasach 1-3 z Bugsami, które są fajne i ambitne, a poza tym ich zaletą jest to, że mają praktycznie w każdym unicie beznadziejnie nudne lekcje, o których nie wiadomo, co autor miał na myśli i mam wrażenie, że służą tylko po to, aby nabić ten licznik 8 lekcji na unit i połączyć w książce PALCAMI co tylko się da (serio, jak już czytam kolejne polecenie typu 'połącz palcami', to mnie trzepie). Na pozór wygląda to jak wada, ale to duża zaleta gdy się ma pełno pomysłów na uatrakcyjnienie zajęć. Do tego piosenki w Bugsach Team są przeważnie koszmarne, co też nie jest wadą tak naprawdę - można wprowadzić mnóstwo innych, które nie do końca pokrywają się z słownictwem podręcznikowym, więc przy okazji dzieci poznają trochę więcej słów. Tak czy siak, tęsknię za starymi Bugsami Bugsami, nie World czy Team, które miały rewelacyjne piosenki. Do dzisiaj je pod nosem podśpiewuję - szkoda, że przeminęły. 

Te nudziarskie lekcje zastępuję swoimi autorskimi pomysłami. Mam cały Pearltrees (jeśli nie wiecie co to - przeczytajcie mój ostatni post) pełen materiałów na uatrakcyjnienie unitów w poszczególnych klasach. W klasie 1 w Unicie 4 mamy z 3 czy 4 lekcje kompletnie z czapy i zamiast tego robię 3 lekcje oparte na książce Dear Zoo. Czwarty rozdział w Bugsach Team jest o dzikich zwierzętach - Dear Zoo nadaje się do tego wspaniale!

Książeczkę chyba zna każdy, ale jeśli nie, to pokrótce ją opowiem: narrator pisze do zoo z prośbą o zwierzę, ale każde okazuje się nie takie, jak trzeba - dopóki nie dostaje szczeniaka. Ja mam wersję z klapkami, jest super dla dzieci, angażuje i wzbudza ciekawość. Pytaliście na IG i FB gdzie kupuję swoje książki, zwykle na bookdepository lub enbook, ale ten egzemplarz kupiłam jakieś 10 lat temu i nie pamiętam już gdzie, możliwe że w UK.








Książką jest super, można w oparciu o nią zrobić z 5-6 lekcji, ale 3 z jakimś małym sequelem na koniec unitu też wystarczą. Dziś przedstawię Wam lekcję nr 1.

Nie jest długa, myślę, że będziecie musieli ją rozbudować przy pomocy jakichś dodatkowych aktywności, a to dlatego, że ja łączę ją z lekcją 3 z unitu 4, tworząc zgrabne 45 min pt. Stories. W podręczniku jest bowiem historyjka o lwie, i po zapoznaniu się z nią i sprawdzeniu zrozumienia opuszczamy ławki i wędrujemy na dywan, co przy 25 uczniach w klasie (tyle mam w tym roku w obu pierwszych klasach) jest problematyczne, ale do zrobienia.

1) Dzieci siadają wygodnie, ja na krzesełku, żeby było widać książkę i mnie, ale zanim pokazuję im książkę, gramy w zgadywanki ze słuchu. Mam na telefonie aplikację I hear ewe, która zawsze jest hitem wśród dzieci. Mówię uczniom, że chcę im przeczytać prawdziwą książeczkę dla dzieci anglojęzycznych, nie jakieś uproszczone materiały, a książeczka jest o zwierzętach, a część z nich mogą zgadnąć, jeśli zgadną odgłosy. Jeśli nie macie apki (jest bezpłatna), to różne odgłosy znajdziecie tu: 
klik klik klik klik klik

2) przedstawiamy książkę, autora, patrzymy na okładkę itp. i zaczynamy czytanie / opowiadanie - ja zwykle przeplatam trochę jednego z drugim, a jeśli macie flapbook tak jak ja, to dzieci mogą zgadywać i dobrze się bawić (z nielicznymi wyjątkami, zrzędliwymi jak grumpy camel z tej właśnie książeczki, które trafiają się w każdej klasie i których nigdy nic nie interesuje, a do tego mają wiecznego focha). Zastanawiamy się, co mogą oznaczać przymiotniki opisujące zwierzęta. Można potem szybko przeczytać książeczkę jeszcze raz pod pretekstem sprawdzenia pamięci.

3) na koniec, po tej statycznej części na dywanie, można przejść do czegoś bardziej dynamicznego: biorę mój laser-wskaźnik, który zamienia się w magiczną różdżkę (więcej w ostatnim poście) i zaczarowuję dzieci, mniej więcej tak: You are lions! You are fierce! So many fierce lions here, I'm scared! blablabla.

Ja więcej nic nie zrobiłam - nie miałam czasu, a Wam na koniec tej serii postów podam jeszcze parę innych pomysłów do upchania na każdej z lekcji z Dear Zoo. W lekcji nr 2 znajdziecie kolejne pomysły i coś do pobrania, jak zwykle u mnie za free <3 


Komentarze

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

RECOMMENDED FOR YOUR PLEASURE