Tell it Again! oraz Story Stretchers





Po naszym małym głosowaniu na moim fanpage'u wyszło, że chcecie coś z kategorii Biblioteczka Anglisty. Nawet nie wiecie, jak bardzo mnie to ucieszyło. Książki to moja ogromna pasja, obok łączenia kropek i języka angielskiego. Jestem w stanie wydać na nie ostatnie pieniądze. Zarówno na książki po polsku, jak i te do pracy. No i oczywiście na książki do samodzielnej nauki, o tym wspominałam już wiele razy.

Moi wierni i długoletni Czytelnicy wiedzą już, że jestem beznadziejnym recenzentem. Nie umiem opisać książki tak, aby oddać to, co mnie w niej ujęło. To już lepiej mi idzie obsmarowanie jakiegoś grafomańskiego gniota. Mimo tego już kilka razy opisywałam dla Was książki, które warto mieć KLIK.

W dzisiejszym poście chciałabym zapoznać Was z książkami adresowanymi do nauczycieli pracujących z Young Learners, zarówno w szkole jak i w przedszkolu. Niestety, obawiam się, że uczący inne grupy wiekowe nie znajdą dziś u mnie nic godnego uwagi. Ewentualnie jeśli jesteś rodzicem uczącym swoje dziecko w domu (czy gdziekolwiek), też zapewne skorzystasz.





Dzisiaj prezentowane przeze mnie książki oględnie mówiąc dotyczą opowiadania historyjek i różnych pasujących do nich follow-upów. Nie są to książki szerzej znane - i dlatego je dziś opiszę, bo są warte uwagi i pieniędzy.  Trafiłam na nie zupełnie przypadkiem. Szukałam książki "Tell It Again! The Storytelling Handbook for Primary English Language Teachers" by Gail Ellis i Jean Brewster w papierowym wydaniu. (Niżej wspomnę bardziej szczegółowo i o niej - czytajcie!). Nigdzie nie udawało mi się jej dostać. W końcu trafiłam na "Tell It Again!" by Shirley C. Raines i Rebecca Isbell. Tytuł ten sam, autorzy inni... ale jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma! A właściwie nie ma, bo wtedy jeszcze jej nie kupiłam. Jednak stwierdziłam, że zaryzykuję, i dobrze zrobiłam!

Tell It Again to must have dla każdego, kto pracuje z dziećmi. W końcu historyjki to podstawa! Książka jest amerykańska, i w sumie nie dla nauczycieli ESL, ale ja nie widzę żadnych przeszkód, aby z niej czerpać garściami. Tutaj mamy zawsze całą historyjkę rozpisaną w taki sposób, aby wiedzieć co, kiedy i jak akcentować. Język jest przystosowany do małych Amerykanów - nie jest to uproszczona wersja - dlatego tu musimy troszkę ją spreparować dla naszych uczniów. Jest to zaleta, bo nie musimy kupować specjalnie historyjki, wystarczy wykorzystać te z książek. Oczywiście, przydałoby się jakieś wsparcie wizualne. Nie jest to żaden problem, bo są to popularne historyjki, można pościągać do nich obrazki z sieci, np. z twinkla lub sparklebox, ostatecznie narysować samemu dzięki mojemu instruktażowemu postowi. A jeśli już macie takie książki po angielsku (czy po polsku), to ta książka służy pomocami na różne okołohistoryjkowe ćwiczenia.
W książce znajdziemy 18 popularnych wg wydawcy historyjek (ja nie znam jednak wszystkich), m.in. The Ugly Duckling, Three Billy Goats Gruff, The Turtle and The Rabbit, Big City Mouse, Small Town Mouse. W pełnej wersji, ze wskazówkami, jak każdą opowiadać. Potem następuje seria pytań, które zadajemy dzieciom po przedstawieniu historyjki. A w końcu propozycje przeróżnych zadań i zabaw, które możemy wprowadzić po zapoznaniu dzieci z treścią. Np. Brzydkie Kaczątko jest wstępem do CLILowej lekcji o zwierzętach i ich młodych lub do projektu o tym, jak dziecko zmienia się z niemowlaka w coraz bardziej samodzielną istotę. Billy Goats Gruff dają początek poszukiwaniom trójek rzeczy i porównywaniom ich rozmiarów.
Na końcu książki znajdują się tzw. Story Cards, są to plany - zarysy każdej opowieści. Takie ściągi, dzięki którym łatwiej opowiada się historyjkę, jeśli mówimy ją z głowy.


spis treści 


Tell it Again to must, ale Story Stretchers to must mustów!! W serii znajdziecie kilka tytułów, ja niestety mam tylko 2 - te co na zdjęciu, a są jeszcze stretchers dla malutkich dzieci, jak również dla uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej. Ja mam stretchery dla przedszkolaków, co jednak pasuje językowo do poziomu naszych uczniów szkolnych. Książki te również zostały napisane przez Shirley C. Raines w towarzystwie tym razem Roberta J. Canady. Każdy stretcher zawiera 450 pomysłów na okołohistoryjkowe aktywności do 90 książeczek. Wszystko pogrupowane tematycznie, co ułatwia planowanie pracy w perspektywie np. roku szkolnego. Przykładowe tematy: Family, Friends, Science and Nature, Colors, Cats and Other Pets, Counting, Plants, Seasons... i wiele innych. Ze znanych historyjek znajdziemy tu: Goodnight Moon, TheVery Hungry Caterpillar (!!!!!),  The Very Busy Spider, The Three Billy Goats Gruff, Where The Wild Things Are, Roll Over! A Counting Song, Brown Bear What Do You See, Goldilocks and The Three Bears, The Tale of Peter Rabbit, This Old Man, The Wheels on The Bus, Clifford, We're Going on a Bear Hunt i mnóstwo innych.
Pokrótce opiszę, co autorzy proponują przy głodnej gąsienicy, abyście mieli pojęcie jak to wygląda i przy innych książeczkach. Na początek jest krótki opis książki, często są też uwagi co do konkretnego wydania, jeśli było ich kilka i różniły się od siebie - autorzy sugerują, które ma lepsze ilustracje itp. Następnie mamy kilka wskazówek dotyczących tego, jak przeczytać książkę dzieciom - ale nie tak szczegółowo, jak w Tell It Again, ostatecznie tu skupiamy się na czynnościach typu follow-up. Pomysły zawsze są pogrupowane tematycznie, przy Gąsienicy mamy stretchery na pracę plastyczną - nie nie, żadna tam oklepana gąsienica, czego pełno w sieci. Tutaj pomysł jest kompletnie inny, a przy tym oczywisty - praca z gładkiej bibułki, taki kolaż jak na końcu książki - kolorowe kółka nakładane na siebie. Kolejny stretcher to jedzonko: jest to bardziej projekt na cały tydzień, najlepiej z grupą dzieci widzianych codziennie - przekąski wg książki - w poniedziałek jabłka, we wtorek gruszki itd. Inny stretcher dotyczy zajęć bibliotecznych z książką, które wcale nie muszą odbywać się w bibliotece: odtwarzanie historyjki wspólnie z dziećmi przy pomocy filcowych obrazków do książeczki. Mamy też stretcher matematyczny: nauka tworzenia prostych grafów / wykresów / tabelek z odpowiedziami na pytanie: Kto z was pozwoliłby gąsienicy poczołgać się po swojej ręce? Na koniec stretcher przyrodniczy: obserwacja, jak porusza się gąsienica - do tego oczywiście trzeba znaleźć prawdziwe gąsienice.
Przy innych książeczkach znajdziemy też stretchery z pomysłem na małe formy teatralne, prace domowe, kostiumy, budowle z klocków oraz muzykę.

Uważam, że zakup tych książek to były bardzo dobrze wydane pieniądze. Pomysły w nich są często kompletnie inne niż to, co znajdziemy na pintereście czy innych stronach. Poszerzają spojrzenie na daną książkę i inspirują do tworzenia własnych stretcherów. Żaden problem zaplanować sekwencję lekcji wokół danego opowiadania, jeśli mamy te książki i inspiracje z różnych źródeł w necie. Szczerze polecam!

"Tell it Again" kupicie na abebooks używaną za ok. 3$, z przesyłką wyjdzie ok. 12$. Cena okładkowa mojego wydania to 15 dolarów, ale ja mam używaną i zapłaciłam za nią około 35 zł. Zamówiłam ją parę lat temu i strona, przez którą ją kupowałam, już nie istnieje. Na stronie popularnej księgarni językowej cena to 66 zł z groszami, czas oczekiwania mniej więcej taki jak z abebooks - 2-4 tygodnie.
"(More) story stretchers" to koszt ok 16$ z wysyłką. Story stretchers for primary grades - stare wydanie tylko na abebooks, a nowe kosztuje 90 zł - przecenione ze 102 na bookdepository.
Story stretchers for infants, toddlers, and twos kosztuje 74zł.

Co do Tell it Again by Ellis i Brewster, to możecie ją całkowicie za darmo i w pełnej wersji pobrać tu KLIK , a stare wydanie tej książki w wersji papierowej opisywałam tu KLIK.



                                   

Komentarze

Popularne posty